ارتباط از همان اوایل زندگی
شروع می شود. کودک از طریق نگاه کردن به دیگران، گریه ، صداسازی( قان و قون)،
کلمات و نهایتا گفتگو ، نیاز های خود را
اعلام می کند
سالهای پیش از دبستان اهمیت
بسیاری در پیشرفت زبان کودک دارد. چگونگی رشد مهارت های پایه در این سالها،روی یادگیری، سوادآموزی و روابط اجتماعی کودک در آینده تاثیر می گذارد. کودکان در طی این سال
ها ، برقراری ارتباط، درک زبان و استفاده
از آن را به سرعت یاد می گیرند. رشد زبان
همانند رشد یک درخت است. ریشه ها مبانی اولیه و پایه ، تنه همانند درک زبان،
شاخه ها استفاده از زبان و برگها جنبه های ظریف تر یعنی گفتار هستند.
والدین نقش مهمی در حمایت از مهارتهای زبانی و ارتباطی فرزندشان در زندگی روزانه دارند. کودکان از طریق تجربه و دنبال کردن علائق خود بویژه در حین بازی، دنیا اطرافشان را می شناسند. شواهد نشان می دهند که حضور و همراهی والدین در بازی و پیروی از علائق فرزندشان، روی رشد مهارت های زبانی او در آینده بسیار اهمیت دارد.
ریشه درخت:
توجه و گوش دادن
در حین تعامل با کودک:
ارتباط اجتماعی
بازی
متناسب با سطح رشدی کودک بازی کنید. مثلا کودک زیر 2 سال قادر به بازی نمادین نیست
در هنگام بازی صحبت کنید و متناسب با سطح زبانی کودک در مورد بازی حرف بزنید.
اسم کلمات کلیدی را بگوید. کلماتی که در زندگی روزانه مورد استفاده قرار می گیرند و نیاز ارتباطی را برطرف می کنند
عمل کودک را تقلید کنید. مثلا ادای صداسازی کودک را تقلید کنید
برای افزایش درک کودک:
شاخه های درخت: بکارگیری زبان
برگ های درخت : گفتار
منبع: https://www.kentcht.nhs.uk/
ترجمه با برخی اضافات: زهرا آقارسولی





دانشیاردانشگاه علوم پزشکی ایران
دکتر محمد مجید اوریادی زنجانی
مریم براهیمی
دکتر محبوبه نخشب



دکتر نگین مرادی
سلمان عبدی

ساناز دهقانی
عطیه قزوینی


دکتر اکرم احمدی
دکتر طلیعه ظریفیان 

دکتر هدیه هاشمی


سوسن غفاری