ارتباط از همان اوایل زندگی
شروع می شود. کودک از طریق نگاه کردن به دیگران، گریه ، صداسازی( قان و قون)،
کلمات و نهایتا گفتگو ، نیاز های خود را
اعلام می کند
سالهای پیش از دبستان اهمیت
بسیاری در پیشرفت زبان کودک دارد. چگونگی رشد مهارت های پایه در این سالها،روی یادگیری، سوادآموزی و روابط اجتماعی کودک در آینده تاثیر می گذارد. کودکان در طی این سال
ها ، برقراری ارتباط، درک زبان و استفاده
از آن را به سرعت یاد می گیرند. رشد زبان
همانند رشد یک درخت است. ریشه ها مبانی اولیه و پایه ، تنه همانند درک زبان،
شاخه ها استفاده از زبان و برگها جنبه های ظریف تر یعنی گفتار هستند.
والدین نقش مهمی در حمایت از مهارتهای زبانی و ارتباطی فرزندشان در زندگی روزانه دارند. کودکان از طریق تجربه و دنبال کردن علائق خود بویژه در حین بازی، دنیا اطرافشان را می شناسند. شواهد نشان می دهند که حضور و همراهی والدین در بازی و پیروی از علائق فرزندشان، روی رشد مهارت های زبانی او در آینده بسیار اهمیت دارد.
ریشه درخت:
توجه و گوش دادن
در حین تعامل با کودک:
ارتباط اجتماعی
بازی
متناسب با سطح رشدی کودک بازی کنید. مثلا کودک زیر 2 سال قادر به بازی نمادین نیست
در هنگام بازی صحبت کنید و متناسب با سطح زبانی کودک در مورد بازی حرف بزنید.
اسم کلمات کلیدی را بگوید. کلماتی که در زندگی روزانه مورد استفاده قرار می گیرند و نیاز ارتباطی را برطرف می کنند
عمل کودک را تقلید کنید. مثلا ادای صداسازی کودک را تقلید کنید
برای افزایش درک کودک:
شاخه های درخت: بکارگیری زبان
برگ های درخت : گفتار
منبع: https://www.kentcht.nhs.uk/
ترجمه با برخی اضافات: زهرا آقارسولی