در این درس که وبینار آن به صورت یک کارگاه آموزشی برگزار شده بود، ضمن بررسی عوامل مختلف در ایجاد یا بروز لکنت و مدل های مطرح در این زمینه، انواع مداخلات درمانی معرفی شده و عوامل موثر در تعیین رویکرد درمانی مناسب برای هر مراجع مورد بحث قرار گرفته اند. هرچند تمرکز این درس بر برنامه درمانی لیدکامب بوده است، اما سایر درمان ها از جمله وستمید و اکویل هم مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته اند.
بازگشت لکنت و عوامل موثر در آن از دیگر مباحث این بسته آموزشی است.
مدرس: دکتر حمید کریمی عضو هیئت علمی دانشگاه چارلز داروین استرالیا
دانش آموخته مقطع کارشناسی گفتاردرمانی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1391 پایان نامه کارشناسی: ترجمه ی کتاب Working with pragmatics دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد گفتاردرمانی از دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال 1399 رتبه¬ی یک کنکور کارشناسی¬ارشد در سال تحصیلی 97- 1396 و عضو استعداد درخشان دانشگاه جندی شاپور اهواز پایان¬نامه¬ی کارشناسی¬ارشد: مقایسه¬ی سبک¬های مقابله با موقعیت¬های استرس¬زا و سبک¬های هیجانی مادرانه در میان مادران کودکان با و بدون اختلالات گفتار و زبان در حال حاضر دانشجوی دوره¬ی دکترای تخصصی گفتاردرمانی در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز سابقه¬ی انجام کار بالینی در مراکز دولتی و دفترکار خصوصی از سال 1391 تاکنون علاقه¬مند به حوزه¬ی اختلالات رشدی و اکتسابی زبان و مطالعات بین رشته ای در آسیب شناسی گفتار و زبان
دکترناهیدجلیله وند
دانشیاردانشگاه علوم پزشکی ایران
دانش آموخته دانشگاه علوم پزشکی ایران دردوره های کارشناسی،کارشناسی ارشدودکترای تخصصی گفتاردرمانی
وی در حوزه های رشد طبیعی گفتار و زبان کودکان فارسی زبان تحقیقات متعددی انجام داده است. از علایق ایشان می توان به رشد طبیعی گفتار و زبان، اختلالات صدای گفتار (واجشناختی و آواشناختی)، اختلالات گفتار ناشی از کم شنوایی و نیز شکاف لب و کام نام برد. دکتر جلیله وند هم بنیانگذار و عضو تیم شکاف کام ایران است. متن کامل رزومه ایشان در لینک زیر در دسترس علاقمندان قرار دارد.
https://isid.research.ac.ir/Nahid_Jalilevand
مهدیه توکلی دانشجوی دوره دکترای دانشگاه علوم پزشکی ایران وی دانش آموخته دوره کارشناسی گفتاردرمانی در دانشگاه علوم پزشکی تهران و کارشناسی ارشد در دانشگاه علوم پزشکی ایران است که هم اینک دوره دکترای تخصصی گفتاردرمانی را در دانشگاه علوم پزشکی ایران می گذراند.
وی عضو استعداد درخشان دانشگاه های علوم پزشکی تهران و ایران بوده و مقالات متعددی در زمینه کاشت حلزون، تحلیل نمونه ی گفتار، بلع از ایشان به چاپ رسیده است. تمرکز و علاقمندی فعلی وی اختلالات گفتار و زبان در بیماران با شکاف لب و کام،لکنت و صوت است.
دکتر مجید سلطانی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز وی دانش آموخته دوره کارشناسی گفتاردرمانی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، کارشناسی ارشد از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و نیز دکترای تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه علوم پزشکی ایران است.
ساخت زبان و حرکت شناسی گفتار زمینه اصلی فعالیت علمی ایشان است. رزومه کامل وی در این نشانی در دسترس علاقمندان است.
دکتر محمد مجید اوریادی زنجانی
دانشیارگروه گفتاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز وی دانش آموخته دوره کارشناسی تا دکترای تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی (علوم بهزیستی سابق)است.
اختلالات رشدی زبان و اختلالات گفتار و زبان ناشی از کم شنوایی از علاقمندی های ایشان است.
مقیاس رشدی نوزاد_نوپای روزتی توسط ایشان و خانم مریم وهاب عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ترجمه و برای کودکان فارسی زبان انطباق یافته است. دکتر اوریاردی زنجانی هم اکنون مدیر گروه گفتاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و نویسنده مقالات متعدد پژوهشی است. رزومه کامل ایشان در این نشانی در دسترس علاقمندان است.
دکتر فاطمه درخشنده استادیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
استادیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و رئیس دانشکده توانبخشی این دانشگاه
دانش آموخته کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشگاه علوم پزشکی ایران
دکترای تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
وی در سال 1383 در یک کارگاه آموزشی در تهران با دکتر محمد مظاهری و دکتر دیوید کین از متخصصین متبحر و دلسوز شکاف کام امریکا آشنا شد و دریافت که مهمترین علت مشکلات متعدد مبتلایان به شکاف کام در ایران، همانا عدم هماهنگی متخصصین رشته های مختلف و اجرای درمانهای انفرادی است. بدین ترتیب با توکل بر خداوند متعال، عزمی جزم و همتی بلند تلاش خود را برای تشکیل تیم شکاف کام در اصفهان آغاز و در سال 1384 با همکاری مسئولین وقت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نخستین تیم شکاف کام ایران را راه اندازی کرد. دکتر درخشنده صاحب مقالات متعدد پژوهشی در زمینه شکاف لب و کام و اختلالات گفتاری ناشی از آن و نیز مولف کتاب هایی در همین زمینه است. رزومه کامل تر ایشان در این نشانی در دسترس علاقمندان قرار دارد
دکتر محبوبه نخشب
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان وی دانش آموخته دوره کارشناسی گفتاردرمانی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و کارشناسی ارشد از دانشگاه علوم پزشکی ایران است که دوره دکترای تخصصی گفتاردرمانی خود را در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی سپری کرده است. ایشان هم اکنون عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و معاون پژوهشی دانشکده توانبخشی این دانشگاه است.
بررسی رشد طبیعی گفتار و زبان و اختلالات آن در سنین زیر 6 سال بویژه در حوزه کاربردشناسی در مرکز توجه وی قرار دارد. رزومه کامل ایشان این نشانی در دسترس علاقمندان است.
دکتر لیلا قسیسین
استادیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان وی دانش آموخته دوره کارشناسی گفتاردرمانی از دانشگاه ع پ اصفهان و کارشناسی ارشد از دانشگاه علوم علوم پزشکی ایران و نیز دکترای تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی است.
عمده فعالیت های آموزشی و پژوهشی ایشان در زمینه اختلالات صدای گفتار ( اختلالات واجشناختی و آواشناختی) و نیز اختلالات اکتسابی زبان بوده است. در حال حاضر پردازش طبیعی گفتار و زبان، پردازش گفتار و زبان در زبانپریشی، آسیب مغزی و سالمندان در مرکز توجه و علاقمندی وی قرار دارد. رزومه کامل تر ایشان در این نشانی در دسترس علاقمندان است.
پریسا رضایی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دانش آموخته دوره کارشناسی گفتار درمانی از دانشگاه ع پ اصفهان
کارشناسی ارشد گفتار درمانی از دانشگاه علوم پزشکی ایران ایشان هم اینک دوره دکترای تخصصی گفتاردرمانی را در دانشگاه ع پ ایران سپری می کند.
ایشان دربهار 1385 به تیم شکاف لب و کام اصفهان پیوست و هم اکنون مسئول کلینیک شکاف لب و کام دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است. اختلالات زبانی کودکان و نیز شکاف لب و کام حوزه های مورد علاقه ایشان هستند.
برای آگاهی دقیق تر از رزومه خانم رضایی به این نشانی مراجعه فرمایید.
مرسده ایمانی
کارشناس ارشد گفتاردرمانی وی دانش آموخته دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد گفتاردرمانی از دانشگاه علوم علوم پزشکی ایران است که بیش از بیست سال سابقه کار بالینی و پژوهشی دارد.
ایشان همکار پژوهشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی بوده و آپراکسی گفتار در کودکان از حوزه های مورد علاقه اوست.
مریم براهیمی
کارشناس ارشد گفتاردرمانی وی دانش آموخته دوره کارشناسی گفتاردرمانی از دانشگاه علوم پزشکی سمنان و کارشناسی ارشد از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است که بیش از 10 سال سابقه فعالیت بالینی دارد و از سال 88 بعنوان کارشناس توانبخشی مبتنی بر جامعه با اداره بهزیستی استان اصفهان همکاری می کند.
اختلالات رشدی و اکتسابی زبان بویژه حوزه کاربردشناسی از علاقمندی های ایشان است.
دکتر محمد جواد شاطرزاده
فیزیوتراپیست، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز وی دانش آموخته دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد فیزیوتراپی از دانشگاه علوم علوم پزشکی ایران و نیز دکترای تخصصی فیزیوتراپی از دانشگاه تربیت مدرس است که در حال حاضر ریاست دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز را بر عهده دارد.
رزومه کامل ایشان در این نشانی در دسترس علاقمندان است.
دکتر نگین مرادی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز وی دانش آموخته دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه علوم پزشکی ایران است که در حال حاضر در سمت معاونت آموزشی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خدمت می کند.
ماهیت و اختلالات مربوط به حوزه صوت از علاقمندی های اصلی ایشان است. رزومه کامل ایشان در این نشانی در دسترس علاقمندان است.
محی الدین تیموری سنگانی دانشجوی دوره دکترای دانشگاه علوم پزشکی ایران وی دانش آموخته دوره کارشناسی گفتاردرمانی در دانشگاه علوم پزشکی سمنان و کارشناسی ارشد در دانشگاه علوم پزشکی تهران است که هم اینک دوره دکترای تخصصی گفتاردرمانی را در دانشگاه علوم پزشکی ایران می گذراند.
مقالات متعددی در زمینه اختلالات رشدی زبان، لکنت و صوت از ایشان به چاپ رسیده است. تمرکز و علاقمندی فعلی وی اختلالات ارتباط، گفتار و زبان در کودکان دارای اتیسم است.
سلمان عبدی دانشجوی دوره دکترای دانشگاه علوم پزشکی ایران دانش آموخته دوره کارشناسی گفتاردرمانی در دانشگاه علوم پزشکی سمنان و کارشناسی ارشد در دانشگاه علوم پزشکی تهران
ایشان هم اینک دوره دکترای تخصصی گفتاردرمانی را در دانشگاه علوم پزشکی ایران می گذراند.
مقالات متعددی در زمینه اختلالات رشدی زبان، لکنت و صوت از ایشان به چاپ رسیده است. تمرکز و علاقمندی فعلی وی اختلالات ارتباط، گفتار و زبان در کودکان دارای اتیسم است.
حسین رضایی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز وی دانش آموخته دوره کارشناسی گفتاردرمانی در دانشگاه علوم پزشکی سمنان و کارشناسی ارشد در دانشگاه علوم پزشکی تهران
و هم اینک دوره دکترای تخصصی گفتاردرمانی را در این دانشگاه می گذراند.
مقالات متعددی در زمینه اختلالات رشدی و اکتسابی زبان، لکنت و اختلالات یادگیری از ایشان در مجله های داخلی و خارجی به چاپ رسیده است. رزومه کاملتر ایشان در این نشانی در دسترس علاقمندان قرار دارد.
سمانه سازگارنژاد کارشناس ارشدگفتاردرمانی
زبان شناس و گفتار درمانگر که تحصیلات تکمیلی خود را در رشته زبان شناسی در دانشگاه سوربن فرانسه با کار بر روی دستور نحوی زبان فارسی به اتمام رسانده است.
ایشان سپس در آمریکا به ادامه تحصیل پرداخته و مدرک کارشناسی ارشد گفتار درمانی خود را از دانشگاه (City University of New York CUNY) دریافت کرده و مدرک TSSLD از ایالت نیویورک را جهت ارائه خدمات در مدارس به عنوان مربی و درمانگر دانش آموزان با ناتوانایی گفتار و زبان کسب کرده است.
وی در مرکز توانبخشی و ارزیابی کودکان (CERC) دانشکده پزشکی Albert Einstein در حوزه شناخت اجتماعی آموزش ویژه دیده است و با طیف های گسترده مراجعین کودک و بزرگسال با اختلالات و چالش های شناخت اجتماعی و یادگیری اجتماعی-عاطفی به کسب تجارب بالینی پرداخته است.
ایشان گواهی نامه های حضوری و غیر حضوری (بین المللی) متعددی در این حوزه دریافت نموده است. هم چنین، در مرکز توانبخشی Rusk وکلینیک تخصصی آفازی دانشگاه Lehman به عنوان دستیار پژوهش (RA) و درمانگر بالینی و پژوهشی با طیف وسیعی از بیماران بزرگسال مبتلا به سکته و ضربه های مغزی در حوزه های مختلف شناختی و زبانی به ارائه خدمات گفتار درمانی پرداخته است. وی در مدت زمان حضور خود در ایران، بطور ویژه و در حوزه های ذکر شده با بیماران فارسی زبان و دو-زبانه مشغول به کار می باشد، و به دلیل علاقمندی فراوان خود به حوزه آموزش ، هم اکنون با سازمان آموزش و پرورش استثنایی تهران، و به عنوان مدرس و سرپرست بالینی با دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی همکاری دارد.
ساناز دهقانی
کارشناس ارشدگفتاردرمانی وی تحصیلات دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد خود در رشته گفتاردرمانی را در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی به پایان رسانده و در فعالیت های آموزش بالینی این دانشگاه همکاری داشته است.
ایشان در حوزه اختلالات تکاملی زبان بویژه اختلال طیف اتیسم متمرکز بوده و در حال حاضر در حال تدوین مقالاتی در زمینه نحوه تعامل والد-کودک است.برگزاری کارگاه هایی در همین رابطه برای والدین کودکان مبتلا به اختلالات رشدی از دیگر فعالیت های اوست.
عطیه قزوینی کارشناس ارشدگفتاردرمانی
با بیش از ده سال سابقه فعالیت آموزشی، پژوهشی و بالینی که بیشتر بر حوزه اختلالات تکاملی زبان و بویژه اختلالات ناشی از کم شنوایی متمرکز بوده است.
مینا فتوحی
دانش آموخته کارشناسی گفتاردرمانی از دانشگاه علوم پزشکی ایران
کارشناسی ارشد گفتاردرمانی از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
ایشان 14 سال سابقه فعالیت های آموزشی، پژوهشی و بالینی دارد. وی تاکنون بعنوان نویسنده دوم در تالیف یا ترجمه چندین کتاب مشارکت داشته است از جمله: «مداخلة زودهنگام پیشزبانی برای کودکان با اختلال ارتباطی» (گروه نویسندگان) انتشارات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی «بستة توانبخشی خانوادهمحور – ارتباط، زبان، گفتار و بلع در کودکان ایرانی از تولد تا ۵ سالگی» (گروه نویسندگان) انتشارات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی کتاب «اختلالات صدای گفتار در کودکان» (به عنوان نویسنده دوم) نشر نویسه پارسی چاپ چند مقاله در نشریات خارجی و داخلی از دیگر آثار ایشان است
دکتر عطیه اشتری
دانش آموخته مقاطع کارشناسی تا دکترای تخصصی از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
اختلالات گفتار و زبان در دوران رشد از زمینه های مورد علاقه وی است.
ایشان در سال های اخیر در حوزه بررسی تعامل والد-کودک در کودکان طبیعی و دارای اتیسم در حال پژوهش بوده و این موضوع را در پایان نامه دوره دکترای خود مورد بررسی و مقایسه قرار داده است.
دکتر طلیعه ظریفیان
دانش آموخته دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد گفتاردرمانی از دانشگاه علوم پزشکی ایران
دریافت درجه دکترای تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در سال 1392
وی در زمینه رشد طبیعی گفتار و زبان و نیز اختلالات مربوط به آن مطالعات گسترده ای دارد. مطالعات مربوط به حوزه های پردازش گفتاری، زبانی و شناختی در کودکان طبیعی، کم شنوا و یا کودکان مبتلا به اختلالات صدای گفتار از دیگر فعالیت های علمی ایشان است.
روش های ارتباطی مکمل و جایگزین نیز از موضوعات مورد علاقه ایشان بوده است.
تهیه نسخه فارسی مجموعه آزمون ارزیابی تشخیصی آوایی و واجی ( P-DEAP) حاصل طرح پژوهشی وی در قالب رساله دکتراست.
عاطفه موذنی
کارشناس ارشد گفتاردرمانی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و رئیس هیئت مدیره انجمن علمی گفتاردرمانی ایران، شعبه استان اصفهان
ایشان سالیان متمادی بر حوزه تخصصی لکنت در گروه های مختلف سنی تمرکز داشته اند. حاصل این کار تجربه ای قوی در درمان انواع ناروانی گفتار و مشارکت در ترجمه و تالیف کتابهای متعدد درمورد برنامه های مختلف برای درمان لکنت بوده است.
وی که همکاری با گروه گفتاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در حوزه آموزش بالینی را در کارنامه خود دارد تا کنون چندین کارگاه آموزشی در حوزه لکنت برگزار کرده است. در کنار همکاری در تالیف و ترجمه چندین کتاب در حوزه برنامه های درمانی لکنت، تالیف کتاب ” ناخوانده ای به نام لکنت” از جمله آثار ایشان است.
دکتر اکرم احمدی
استادیار دانشگاه علوم پزشکی بابل
دانش آموخته دوره های کارشناسی از دانشگاه علوم پزشکی تهران وکارشناسی ارشد از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در رشته گفتاردرمانی
اخذ دکترای تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1397
کسب رتبه اول در آزمون ورودی کارشناسی ارشد
زمینه تحقیقاتی و مطالعاتی او ارزیابی و درمان اختلالات صداهای گفتار است که در این زمینه چندین مقاله نیز منتشر نموده است. طراحی و اعتباریابی یک مجموعه آزمون برای ارزیابی ابعاد حیطه های مختلف اختلالات صدای گفتار (تلفظ در سطح تک کلمه و بازگویی داستان، ارزیابی تحریک پذیری و برآورد وضوح گفتار) حاصل تلاش پژوهشی او در قالب رساله دکترا است.
دکترجلال بختیاری دانشیار دانشگاه علوم پزشکی سمنان دانش آموخته مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد گفتاردرمانی از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
دریافت درجه دکتری تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران در سال 1393
حوزه علاقه مندی اصلی ایشان اختلال در بلع ( دیسفاژی) است.
وی در دوره های اول و سوم انجمن علمی گفتاردرمانی ایران عضو هیئت مدیره انجمن بوده است.
دکترفریبا یادگاری استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی دانش آموخته کارشناسی گفتاردرمانی از دانشگاه علوم پزشکی ایران
کارشناسی ارشد روان شناسی کودکان استثنایی از دانشگاه علامه طباطبایی و دکترای تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
علاقه اصلی وی در حوزه های زبان پریشی، ارزیابی های عصب روان شناختی شناختی و رشد پیش زبانی است.
وی صاحب مقالات متعدد پژوهشی در حوزه های مختلف گفتار و زبان است. ایشان ریاست هیئت مدیره دوره دوم انجمن علمی گفتاردرمانی ایران را در کارنامه خود دارند.
دکتر هدیه هاشمی استادیار دانشگاه Eastern Washington
دانش آموخته کارشناسی گفتار درمانی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و کارشناسی ارشد از دانشگاه علوم پزشکی ایران
وی در سال 2014 برای تحصیل در دوره دکترا به دانشگاه Ohio, Cincinati رفت و از تجربيات ارزشمند دكتر كامر و تيم Craniofacial Cincinnati Childrens Hospital بهره برد. دکتر هاشمی در سال 2018 موفق به دریافت درجه دکتری شد.
مامک جولایی کارشناس ارشد گفتاردرمانی دانش آموخته دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران ورودی 1366
مسئول فنی مرکز توانبخشی خانواده و کودک دارای اختلالات شنوایی آوا
رئیس هیئت مدیره انجمن علمی گفتاردرمانی ایران شعبه استان البرز
عضو موسسه Hanen کانادا و دارای مجوز برگزاری کارگاه آموزشی ویژه والدین کودکان مبتلا به اختلالات تکاملی زبان از این مرکز
زهرا آقارسولی
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران کارشناس ارشد گفتاردرمانی
دانش آموخته دوره چهارم گفتاردرمانی دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران ( ورودی سال1355)
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران
عضو انجمن علمی گفتاردرمانی ایران و مسئول کمینه آموزش مداوم انجمن (1395 تا 1398)
با سابقه نزدیک به 40 سال فعالیت آموزشی، پژوهشی و بالینی در آسیب شناسی گفتار و زبان
وی یکی از اساتید با سابقه جامعه گفتاردرمانی ایران است که راهنمایی ده ها پایان نامه دانشجویی و طرح پژوهشی را بر عهده داشته و هرچند به اقتضای فعالیت آموزشی در اکثر حوزه های گفتار و زبان تجارب ارزنده آموزشی و تبحر بالینی دارد، در سال های اخیر بر اختلالات زبانی دوران رشد تمرکز بیشتری داشته است.
سوسن غفاری کارشناس ارشد گفتاردرمانی
دانش آموخته دوره 13 گفتاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران (ورودی سال 1366) عضو انجمن علمی گفتاردرمانی ایران، مدیر روابط عمومی انجمن (1391-1395)، عضو کمیته آموزش و ارزشیابی انجمن ( 1392 تا کنون)
فعالیت آموزشی وی در حوزه مهارت های بالینی و نیز آسیب شناسی و درمان اختلال در خواندن (نارساخوانی) یا به عبارت بهتر اختلال در زبان نوشتاری در دانشگاه علوم پزشکی ایران جریان داشته و در سال های اخیر در عرصه بالینی بر حوزه های اختلالات تکاملی زبان، اختلالات آواشناختی و واجشناختی و نیز اختلالات ناشی از شکاف لب و کام متمرکز بوده است.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.