وبینار تخصصی شناخت اجتماعی و تئوری ذهن 1
مفهوم شناخت اجتماعی، با مهارت های اجتماعی و موفقیت های آکادمیک و غیر اکادمیک گره خورده است و با ان ها رابطه تنگاتنگی دارد. یادگیری آکادمیک، از جمله انجام تکالیف مدرسه و کسب مهارت هایی نظیر خواندن، نوشتن و درک مطلب نیازمند تعامل دو جانبه و مشارکت با دیگران است. چالش های شناخت اجتماعی نه تنها باعث نقص در تعاملات اجتماعی می گردد، بلکه یادگیری اجتماعی را نیز با مشکل مواجه می کند و منجر به نقص در سایر زمینه ها از جمله یادگیری آکادمیک می گردد. (بر گرفته از متدولوژی شناخت اجتماعی).
به این ترتیب موضوع شناخت اجتماعی از مباحثی است که می بایست مورد توجه آسیب شناسان گفتار و زبان قرار داشته باشد. هرچند تا کنون این موضوع در حوزه اختلالات طیف اتیسم بیشتر مطرح شده، اما به نظر می رسد به لحاظ بالینی گستره بیشتری از مراجعین به خدمات گفتاردرمانی را تحت تاثیر قرار می دهد. در وبینار ” شناخت اجتماعی و تئوری ذهن” این موضوع در بستر تخصصی گفتاردرمانی و با ارائه شواهد بالینی تخصصی مورد بحث قرار خواهد گرفت. عناوین اصلی وبینار عبارتند از:
جلسه اول:
آشنایی با کاربردهای شناخت اجتماعی در زندگی فردی و اجتماعی و اهمیت آموزش آن در یادگیری و ارتقاءکفایت اجتماعی
- آشنایی با مفهوم شناخت اجتماعی و کاربردهای آن
- تبیین تفاوت میان مفاهیم شناخت اجتماعی و مهارت های اجتماعی
- تبیین اهمیت آموزش و فراگیری رشد اجتماعی -عاطفی و چگونگی ارتباط آن با رشد مهارت های شناخت اجتماعی
- معرفی الگوی کفایت اجتماعی (فاکتورها ی کلیدی مد نظر در مشاهده ، ارزیابی و درمان) .تبیین عوامل مؤثر در رشد شناخت اجتماعی و ارتقاء کفایت اجتماعی
جلسه دوم:
تشخیص چالش های شناخت اجتماعی و مرور دیدگاه های مداخلات رفتار- محور و شناخت – محور
- شناسایی نقایص مرتبط با چالش های شناخت اجتماعی ( علامت شناسی ) در مراجعین کلینیک های گفتار درمانی
- مرور دیدگاه های مداخلات رفتار- محور و شناخت – محور و تفاوت های اساسی میان درمان های مبتنی بر رفتار با درمانی های مبتنی بر شناخت .
- پیش نیازهای کلیدی انتخاب درمان های شناخت- محور
- آشنایی با اصول کلیدی ارزیابی در افراد با چالش های شناخت اجتماعی
مدرس: خانم سمانه سازگارنژاد
تاریخ برگزاری: جلسه اول: 27 شهریورماه 99 و جلسه دوم: 10 مهرماه 99 از ساعت 9 تا 12
هزینه ثبت نام برای هردو جلسه: 150 هزارتومان
درباره مدرس
خانم سمانه سازگارنژاد زبان شناس و گفتار درمانگر، تحصیلات تکمیلی خود را در رشته زبان شناسی در دانشگاه سوربن فرانسه با کار بر روی دستور نحوی زبان فارسی به اتمام رسانده است. ایشان سپس در آمریکا به ادامه تحصیل پرداخته و مدرک کارشناسی ارشد گفتار درمانی خود را از دانشگاه (City University of New York ( CUNY) دریافت کرده و مدرک TSSLD از ایالت نیویورک را جهت ارائه خدمات در مدارس به عنوان مربی و درمانگر دانش آموزان با ناتوانایی گفتار و زبان کسب کرده است.
وی در مرکز توانبخشی و ارزیابی کودکان (CERC) دانشکده پزشکی Albert Einstein در حوزه شناخت اجتماعی آموزش ویژه دیده است و با طیف های گسترده مراجعین کودک و بزرگسال با اختلالات و چالش های شناخت اجتماعی و یادگیری اجتماعی-عاطفی به کسب تجارب بالینی پرداخته است. ایشان گواهی نامه های حضوری و غیر حضوری (بین المللی) متعددی در این حوزه دریافت نموده است. هم چنین، در مرکز توانبخشی Rusk وکلینیک تخصصی آفازی دانشگاه Lehman به عنوان دستیار پژوهش (RA) و درمانگر بالینی و پژوهشی با طیف وسیعی از بیماران بزرگسال مبتلا به سکته و ضربه های مغزی در حوزه های مختلف شناختی و زبانی به ارائه خدمات گفتار درمانی پرداخته است. وی در مدت زمان حضور خود در ایران، بطور ویژه و در حوزه های ذکر شده با بیماران فارسی زبان و دو-زبانه مشغول به کار می باشد، و به دلیل علاقمندی فراوان خود به حوزه آموزش ، هم اکنون با سازمان آموزش و پرورش استثنایی تهران، و به عنوان مدرس و سرپرست بالینی با دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی همکاری دارد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.