وبینار شکاف کام

وبینار دو روزه اجرای آزمون های پیتزبورگ و CAPS در ارزیابی تولید بیماران دارای شکاف کام

در ارزیابی گفتار بیماران دارای شکاف کام با با دو مقوله اصلی تولید صداهای گفتاری و تشدید آن ها مواجه هستیم. شاید برای عده ای این سوال مطرح باشد که چرا این آسیب شناسی بصورت یک مقوله خاص مورد بررسی قرار گرفته است؟ واقعیت این است که ویژگی های خاص تولیدی که از همان آغاز رشد کودک مبتلا، به ناچار مورد استفاده او قرار می گیرند به تدریج بخشی از خزانه واجشناختی و مهارت های حرکات تولیدی او را تحت کنترل در می آورند و در اغلب موارد دارای مختصه هایی هستند که اگر درمانگر به آن ها توجه خاص نداشته باشد، در مسیر درمان به خطا خواهد رفت. همچون همه اختلالات گفتار زبان، در این مورد نیز ارزیابی نخستین و مهمترین گام برای تعیین و اجرای اهداف درمانی است.

آزمون پیتزبورگ اغلب برای تعیین وجود و شدت VPIمورد استفاده قرار می گیرد. در آزمون CAPS تمام حوزه هایی که باید در فرد مبتلا به این عارضه بررسی شوند گردآوری شده و در نهایت به درمانگر کمک می کند تا تصمیم بگیرد که این مراجع نیاز به برنامه گفتاردرمانی دارد یا خیر.

در این وبینار دو روزه تلاش خواهد شد تا مفاهیم اولیه مربوط به ویژگی های گفتاری در عارضه شکاف کام و لب به روشنی مطرح شده و سپس دو آزمون پیتزبورگ و CAPS بطور کامل معرفی و بر اساس نمونه گفتارهای واقعی بیماران، تکمیل شوند. سرفصل های این رویداد عبارتند از:

جلسه اول:

VPIچیست و چه تاثیری در ویژگی های صوتی افراد دارد؟

پارامترهای جهانی در ارزیابی گفتار دارای شکاف کام کدامند؟

CTCs یا ویژگی های گفتار شکاف کام کدامند؟

جلسه دوم:

معرفی آزمون پیتزبورگ و تمرین عملی در تکمیل فرم آزمون

معرفی آزمون CAPS و تمرین عملی در تکمیل فرم آزمون

مدرسین:

دکتر ناهید جلیله وند استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران و هم بنیانگذار تیم شکاف لب و کام ایران مستقر در بیمارستان حضرت علی اصغر ع

سوسن غفاری کارشناس ارشد گفتاردرمانی

مهدیه توکلی دانشجوی دوره دکترای تخصصی گفتاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران

این وبینار در تاریخ 31 اردیبهشت ماه 1400 برگزار شده است

برای دسترسی به محتوای وبینار اینجا کلیک کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *