وبینار شکاف کام

وبینار سه روزه آشنایی با روش های ارزیابی و درمان اختلالات گفتاری در شکاف لب و کام

شکاف لب و کام از ناهنجاری هایی است که می تواند گفتار فرد مبتلا را به درجات مختلف تحت تاثیر قرار دهد. هرچند در ابتدا انتظار می رود که فقط صدای فرد به دلیل پرخیشومی تحت تاثیر قرار گیرد، اما به دلیل وضعیت ساختاری اندام های گفتاری، آموزش ندیدن والدین برای بازخورد درست به صداهایی که نوزادشان تولید می کند، مشکلات شنوایی، ابتلا به سندروم های خاص و…. کودک در تولید صداهای گفتاریا رشد طبیعی مهارت های زبانی نیز به درجات مختلف با مشکل مواجه است.

شکاف لب و کام چهارمین نقص شایع در کودکان متولد شده و رایج ترین نقص مادرزادی در ناحیه‌ی صورت است. شیوع آن ۱ در هر ۷۵۰ تولد زنده تخمین زده شده است که این میزان در نژادهای مختلف تفاوت دارد. در آخرین آمار منتشر شده در سال ۲۰۱۲، شکاف لب و کام به عنوان عمده‌ترین بدشکلی دهانی- چهره‌ای شناخته شده که شیوع آن در حدود ۲/۲-۱ در هر هزار تولد زنده می‌باشد.

 شیوع شکاف کام در ایران در سال ۲۰۰۰ میلادی، ۱/۳ نفر در هر هزار تولد زنده گزارش شده است.همچنین در مطالعه‌ای که در سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ روی نوزادان متولد شده در چهار شهر رشت، تبریز، سنندج و اراک انجام شد، شیوع شکاف کام ۴۸۵/. در هر هزار تولد زنده بدست آمد. (منبع: وبسایت تیم شکاف لب و کام دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به نشانی icct.mui.ac.ir)

با توجه به تنوع درگیری هایی که یک کودک مبتلا به شکاف کام و لب و خانواده او را تحت تاثیر قرار می دهند، روند درمانی این کودکان نیازمند هم اندیشی و همکاری گروهی از متخصصین در رشته های مختلف است. جراحی اطفال، جراحی پلاستيك، جراحي فك و صورت، گوش و حلق و بيني، آسيب شناسي گفتار و زبان، دندانپزشکی، ارتودنسی،ژنتیک، پروتزیست دهانی و با همکاری رادیولوژیست، شنوایی شناس و پرستار برگزار می شود.متخصصینی هستند که اعضای یک تیم درمان شکاف لب و کام را تشکیل می دهند. اين متخصصين پس از بررسی همه جانبه بيمار، به بحث و مشورت در زمينه اولويت بندی و تنظیم بهترين راهکارهای درمانی بر اساس شرايط فردی و خانوادگی بيماران می پردازند تا بدين صورت اقدامات درمانی مورد نياز را مشخص کرده، از تداخل در امر درمان و سردرگمی و سرگردانی بیماران جلوگيری کنند.

ارائه خدمات آسیب شناسی گفتار و زبان به افراد مبتلا و خانواده های آنان نیازمند برخورداری از دانش کافی و به روز، کسب تجربه و آشنایی با روند یک کار تیمی دقیق است. از این رو در راستای اهداف مدرسه گفتاردرمانی بر آن شدیم تا با همکاری اساتید مجرب این رشته در تیم شکاف لب و کام اصفهان وبینار آشنایی با روش های ارزیابی و درمان اختلالات گفتار در شکاف کام را برگزار کنیم.این وبینار 5 ساعته که در سه جلسه متوالی برگزار خواهد شد سه عنوان کلی را در بر خواهد داشت:

1- مدیریت تیمی در شکاف کام

مدرس: دکتر فاطمه درخشنده استادیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

زمان: پنج شنبه 2 مردادماه 99 ساعت 21:30 تا 22:30

هزینه ثبت نام: 16000 تومان

2- درمان های رفتاری و فیزیکی در شکاف کام

مدرس: دکتر هدیه هاشمی، استادیار دانشگاه Eastern Washington

زمان: جمعه 3 مردادماه 99 ساعت 21:30 تا 23

هزینه ثبت نام: 37 هزارتومان

3- ارزیابی های ادراکی و دستگاهی در شکاف کام

مدرسین: پریسا رضایی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و ندا طهماسبی فرد، دانشجوی دوره دکترا در دانشگاه East Carolina

زمان: شنبه 4 مردادماه 99 ساعت 21:30 تا 23

هزینه ثبت نام: 37000 تومان

در هر سه جلسه زمان کافی برای پاسخ به پرسش های شرکت کنندگان درنظر گرفته خواهد شد.

این رویداد بدون امتیاز بازآموزی است. در فاصله یک هفته پس از برگزاری، صوت جلسات بدون اسلایدها در اختیار شرکت کنندگان عزیزقرار خواهد گرفت.

دانشجویان گرامی با ارائه تصویر کارت دانشجویی می توانند از کد تخفیف ده درصدی برخوردار شوند. برای دریافت کد تخفیف با دفتر مدرسه به شماره 09912451063 تماس بگیرید.

برای ثبت نام در صفحه اصلی سایت روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

درباره مدرسین

دکتر فاطمه درخشنده

دکترای تخصصی گفتاردرمانی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و رئیس دانشکده توانبخشی این دانشگاه،دانش آموخته دانشگاه علوم پزشکی ایران.وی در سال 1383 در یک کارگاه آموزشی در تهران با دکتر محمد مظاهری و دکتر دیوید کین از متخصصین متبحر و دلسوز شکاف کام امریکا آشنا شد و دریافت که مهمترین علت مشکلات متعدد مبتلایان به شکاف کام در ایران، همانا عدم هماهنگی متخصصین رشته های مختلف و اجرای درمانهای انفرادی است. بدین ترتیب با توکل بر خداوند متعال، عزمی جزم و همتی بلند تلاش خود را برای تشکیل تیم شکاف کام در اصفهان آغاز و در سال 1384 با همکاری مسئولین وقت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نخستین تیم شکاف کام ایران را راه اندازی کرد.


پریسا رضایی

کارشناس ارشد گفتاردرمانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. وی دربهار 1385 به تیم شکاف لب و کام اصفهان پیوست و هم اکنون مسئول کلینیک شکاف لب و کام دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است.



دکتر هدیه هاشمی

استادیار دانشگاه Eastern Washington.دانش آموخته کارشناسی گفتار درمانی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و کارشناسی ارشد از دانشگاه علوم پزشکی ایران. وی در سال 2014 برای تحصیل در دوره دکترا به دانشگاه Ohio, Cincinati رفت و از تجربيات ارزشمند دكتر كامر و تيم Craniofacial Cincinnati Childrens Hospital بهره برد. دکتر هاشمی در سال 2018 موفق به دریافت درجه دکتری شد.


ندا طهماسبی

دانش آموخته دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. دانشجوی سال سوم دانشگاه East Carolina. وی در زمینه ارزیابی عملکرد عضلات دریچه کامی حلقی به وسیله ی dynamic and static MRI در بیماران دارای شکاف کام و آنومالی های همراه در Cleft Palate Speech Imaging and Visualisation Lab و زیر نظر دکتر Jamie Perry مشغول انجام تحقیقات است. پیش از این ایشان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز دبیر تیم شکاف لب و کام این دانشگاه بوده است.


0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *