ارزيابى عملیاتی مهارت هاى ارتباطى-زبانى از تولد تا ٣ سالگى با استفاده از آزمون زبانى روزتى

مقیاس زبانی نوزاد_نوپای روزتی که بوسیله لوئیس روزتی در 1990 ابداع شده یکی از ابزارهای کاربردی و خوش ساخت برای ارزیابی و سنجش مهارت های زبانی کودکان از بدو تولد تا 36 ماهگی است. این آزمون ملاک_مرجع شش حیطه رشدی شامل تعامل_دلبستگی، کاربردشناسی، اشاره، بازی، زبان درکی و زبان بیانی را مورد سنجش قرار می دهد. این آزمون در سال 1396 توسط دکتر محمد مجید اوریادی زنجانی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شیراز و خانم مریم وهاب کارشناس ارشد گفتاردرمانی و عضو هیئت علمی این دانشگاه برای زبان فارسی ترجمه و انطباق یافته است.

در رویداد پیش رو دکتر اوریادی زنجانی به معرفی این آزمون و چگونگی استفاده از آن می پردازند. عناوین این وبینار عبارتند از:

روز اول:

  1. اهمیت ارزیابی مهارت های ارتباطی-زبانی در نوپایان چیست؟
  2. اهداف کاربردی ارزیابی مهارت­های ارتباطی-زبانی در نوپایان چیست؟
  3. ما به دنبال کدام­یک هستیم: ارزیابی یا تشخیص؟
  4. مدل علت­ شناختی مناسب جهت ارزیابی چیست؟
  5. کدام­یک از انواع آزمون­ها برای ارزیابی کاربردی ­تر هستند: هنجار-مرجع یا ملاک-مرجع؟
  6. اصول و قواعد مهم و اثرگذار در ارزیابی که باید مدنظر داشته باشیم، چیست؟

روز دوم:

  1. ارزیابی ارتباطی-زبانی شامل چه حیطه­ های تکاملی می­شود؟
  2. نحوه ­ی ارزیابی تعامل-دلبستگی نوزاد-مراقب چگونه است؟
  3. نحوه ­ی ارزیابی بازی در کودک چگونه است؟
  4. نحوه ­ی ارزیابی رفتارهای کاربردشناختی در کودک چگونه است؟
  5. نحوه­ ی ارزیابی رفتارهای اشاره ­ای در کودک چگونه است؟
  6. نحوه­ ی ارزیابی زبان درکی در کودک چگونه است؟
  7. نحوه ­ی ارزیابی زبان بیانی در کودک چگونه است؟

مدرس: دکتر محمد مجید اوریادی زنجانی دانشیار گفتاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز

این وبینار در تاریخ 6 و 7 آبان ماه 1400 برگزار شده است.

        

برای دسترسی به محتوای این وبینار اینجا را کلیک کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *