ارزيابى عملیاتی مهارت هاى ارتباطى-زبانى از تولد تا ٣ سالگى با استفاده از آزمون زبانى روزتى
مقیاس زبانی نوزاد_نوپای روزتی که بوسیله لوئیس روزتی در 1990 ابداع شده یکی از ابزارهای کاربردی و خوش ساخت برای ارزیابی و سنجش مهارت های زبانی کودکان از بدو تولد تا 36 ماهگی است. این آزمون ملاک_مرجع شش حیطه رشدی شامل تعامل_دلبستگی، کاربردشناسی، اشاره، بازی، زبان درکی و زبان بیانی را مورد سنجش قرار می دهد. این آزمون در سال 1396 توسط دکتر محمد مجید اوریادی زنجانی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شیراز و خانم مریم وهاب کارشناس ارشد گفتاردرمانی و عضو هیئت علمی این دانشگاه برای زبان فارسی ترجمه و انطباق یافته است.
در رویداد پیش رو دکتر اوریادی زنجانی به معرفی این آزمون و چگونگی استفاده از آن می پردازند. عناوین این وبینار عبارتند از:
روز اول:
- اهمیت ارزیابی مهارت های ارتباطی-زبانی در نوپایان چیست؟
- اهداف کاربردی ارزیابی مهارتهای ارتباطی-زبانی در نوپایان چیست؟
- ما به دنبال کدامیک هستیم: ارزیابی یا تشخیص؟
- مدل علت شناختی مناسب جهت ارزیابی چیست؟
- کدامیک از انواع آزمونها برای ارزیابی کاربردی تر هستند: هنجار-مرجع یا ملاک-مرجع؟
- اصول و قواعد مهم و اثرگذار در ارزیابی که باید مدنظر داشته باشیم، چیست؟
روز دوم:
- ارزیابی ارتباطی-زبانی شامل چه حیطه های تکاملی میشود؟
- نحوه ی ارزیابی تعامل-دلبستگی نوزاد-مراقب چگونه است؟
- نحوه ی ارزیابی بازی در کودک چگونه است؟
- نحوه ی ارزیابی رفتارهای کاربردشناختی در کودک چگونه است؟
- نحوه ی ارزیابی رفتارهای اشاره ای در کودک چگونه است؟
- نحوه ی ارزیابی زبان درکی در کودک چگونه است؟
- نحوه ی ارزیابی زبان بیانی در کودک چگونه است؟
مدرس: دکتر محمد مجید اوریادی زنجانی دانشیار گفتاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز
این وبینار در تاریخ 6 و 7 آبان ماه 1400 برگزار شده است.
برای دسترسی به محتوای این وبینار اینجا را کلیک کنید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.